17 Jun
20.00 u
Kloveniersdoelen
Cinema
Middelburg

Dutch Jazz: Haanstra, Van Gasteren en Van der Keuken

3 korte films

 

Big Ben: Ben Webster in Europe

Regisseur: Johan van der Keuken

Nederland, 1967, Duur: 32 minuten, zwart-wit

Portret van de tenorsaxofonist en jazz-legende Ben Webster (1909-1973) tijdens zijn tweejarige verblijf in Amsterdam. Van der Keuken volgt Webster bij optredens, in het café en tijdens gesprekken met zijn hospita. In de gesprekken met Van der Keuken mijmert Webster over vroeger. Over de fantastische tijd die hij beleefde toen hij speelde bij de vermaarde big band van Duke Ellington. Ook in deze film toont Van der Keuken zijn heel eigen manier van werken; veel korte beeldsequenties die het onderwerp aftasten, omsingelen, weer loslaten en van een andere kant benaderen.

 

Jazz and Poetry

Regisseur: Louis van Gasteren

Nederland, 1964, Duur: 14 minuten, zwart-wit

Impressie van een optreden van de dichter Ted Jones en jazzmusici. In de Amsterdamse jazzclub Sheherazade volgt na een kort optreden van Peter Kuiters Modern Jazzgroup een introductie van Simon Vinkenoog, waarin hij een nieuw facet van de Sheherazade aankondigt: voor het eerst zal er ook een poeziëlezing zijn. De zwarte Amerikaanse dichter Ted Joans (Beat Generation) leest  verschillende gedichten en wordt begeleid door het jazzkwartet.

 

Glas

Regisseur: Bert Haanstra

Muziek: Pim Jacobs en Theo Loevendie

Nederland, 1958, Duur: 10 minuten, kleur

In 1957 kreeg Bert Haanstra de opdracht van de Verenigde Glasfabrieken Leerdam om een bedrijfsfilm te maken waarin het productieproces werd getoond. Met de film wilde het bedrijf haar reputatie van vakmanschap en innovatief design (onder leiding van Andreas Copier) hooghouden.

Terwijl hij opnamen in de fabriek maakte, kwam Haanstra tot de ontdekking dat het onderwerp stof voor meer dan één film bood. Hij kreeg van de opdrachtgever toestemming om naast de bedrijfsfilm in zwart-wit - die de titel Over glas gesproken kreeg - een 'vrije film' in kleur te maken, waarin hij zijn fantasie de loop kon laten. De productiekosten van die film, Glas, nam het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen voor haar rekening.
Voor Glas monteerde Haanstra beelden van de verschillende facetten van glasfabricage, die met aandacht voor details ritmisch op muziek werden gezet door Pim Jacobs.

De film was direct een groot succes: bij de pers, op internationale filmfestivals en bij het grote publiek. In 1960 mocht Haanstra zelfs een Oscar voor de beste korte documentaire in ontvangst nemen. Korte tijd later kwam de duizendste kopie van Glas in omloop. De film is jarenlang als materiaal gebruikt in lessen filmmontage op filmscholen over de hele wereld.


Orgy